Coffee and Kids! 

Voor je dagelijkse dosis #momlife

 

 

De Kindercoach: waarom wiebelen kinderen?

De Kindercoach: waarom wiebelen kinderen?

Waarom wiebelen kinderen?

Door zintuiglijke prikkelverwerking komt de wereld bij ons “binnen”. De prikkels worden geregistreerd en verwerkt, en zo zijn we in contact met de wereld, met onszelf en met elkaar. En toch merken we er helemaal niks van. Een aantal prikkels gaan door je lichaam gaan zonder dat je het merkt:

  • De ring om je vinger.
  • Het gebrom van de koelkast.
  • De spulletjes die in de kamer staan.
  • De stof van je sokken aan je voeten.
  • Het doorslikken van je speeksel.
  • Het tikken van de klok.
Soms zijn er teveel prikkels dat je overprikkeld raakt.

Als je bijvoorbeeld in een klas (of thuis)kijkt, zie je regelmatig kinderen wiebelen. Waarom doen ze dit? Overal om ons heen zijn prikkels. En onze hersenen verwerken deze. Maar als je prikkelgevoelig bent gaat dat wat lastiger. Je krijgt dan teveel binnen. En dit kan zorgen voor overprikkeling. Zelfregulering kan een reden van wiebelgedrag zijn.

Overprikkeling versus onderprikkeling

Er zijn zoveel soorten van over- en onderprikkeling. Je hebt bijvoorbeeld ook hyperactief en onderprikkeld en hyperactief en overprikkeld, passief en onderprikkeld en passief en overprikkeld:

Bij een hyperactief kind denk je al snel, oh die is vast overprikkeld. Maar een onderprikkeld kind kan ook zeker wel hyperactief zijn!

Een aantal verschillen:

  • Ogen bij een hyperactief en onderprikkeld kind: Wijd open, zoekend naar prikkels.
  • Ogen bij een hyperactief en overprikkeld kind: Wijd open en gestrest, vangt alle prikkels op.
  • Ogen bij een passief en onderprikkeld kind: Slaperig, moe, er komt weinig binnen.
  • Ogen bij een passief en overprikkeld kind: Wijd open, vangt alles op.
Wat veel verschillende types prikkelverwerking he?!

Maar wat is nu precies onderprikkeld zijn?

Bijvoorbeeld een leerling die onderprikkeld en in actie is:

  • Deze leerling praat heel veel.
  • Beweegt vel en erg intens.
  • Knaagt op alles.
  • Is impulsief.
  • Wil iedereen en alles even aanraken.
  • Verveelt zich snel.
  • Een leerling die onderprikkeld is en niets doet:
  • Lijkt ongeïnteresseerd.
  • Is moeilijk in ‘beweging’ te krijgen.
  • Is onhandig.
  • Dagdroomt.
  • Mist de informatie en zal bijgestuurd moeten worden.
  • Regeert niet op aanraking.
  • Lastig met de fijne motoriek.
  • Herkent niet de behoeftes van andere leerlingen.
  • Een aantal kenmerken van een onder- en overprikkelde leerling:
  • Negatief zelfbeeld.
  • Bang voor falen en gaat dan geen uitdaging aan.
  • Snelle frustratie.
  • Laat onverwachte emoties zien.
  • Zenuwachtig, gespannen.
  • Krijgt vaak een label als lastig, koppig en moeilijk.
  • Lijkt ongemotiveerd.

Ouders, Leerkrachten en prikkelverwerking

Er zijn ook verschillende types ouders en leerkrachten wat betreft hun zintuiglijke prikkelverwerking.

Soms zijn er combinaties van leerlingen, ouders en leerkrachten die op verschillende manieren op elkaar reageren en daardoor komen er soms afwijkende indrukken van een leerling naar boven tijdens bijvoorbeeld een 10 minuten gesprek. Thuis lekker druk en actief en op school bijvoorbeeld stil of juist gedrag dat gecorrigeerd moet worden. Of thuis onrustig en dwars en op school rustig en gemotiveerd.

Iedereen verwerkt prikkels op een andere manier.

Tip van de Kindercoach

Er is een prachtig boek over geschreven waarin alle soorten van prikkelverwerking in wordt beschreven. Het boek heet Wiebelen en Friemelen in de klas, van Monique Thoonsen en Carmen Lamp.

Een absolute aanrader voor ouders en zeker ook voor leerkrachten!

Annemieke

Thank you Mama to the Max!

Thank you Mama to the Max!

Meet Fientje! Mama, BossBabe en Sport Lover

Meet Fientje! Mama, BossBabe en Sport Lover